Every year people are seriously injured while working in excavations. Many are injured by collapses and falling materials, some are killed or injured when they contact buried underground services. Excavations need to be properly planned and carried out in accordance with a Permit to Excavate/Risk Assessment/Method Statement as appropriate.
[Hazards]
· Collapse of excavation sides.
· Materials falling onto persons in the excavation.
· People and vehicles falling into the excavation.
· Undermining nearby structures.
· Striking underground services.
· Hazardous atmosphere in the excavation.
· Flooding of excavation etc.
[Safety Points]
· Keep vehicles away from the excavation with barriers, timber baulks etc.
· Ensure that there are adequate barriers/notices/warning lights in place.
· Use well anchored stops-blocks for dumpers, tipping wagons depositing fill material into an excavation.
· Only withdraw supports from a position of safety eg above ground or from supported ground.
· Give machine operators the best positive vision of work in progress.
· Mark, protect and support services exposed in excavation.
· The excavation must be inspected by a competent person before the start of each shift.
· Ensure that a record of all examinations is recorded in a the register and signed by a competent
person.
[토류판 흙막이 붕괴]
토목공사에 분류되는 터파기, 흙막이, 줄파기 등의 많은 사고사례를 뉴스나 다른 매체를 통해 쉽게 접하실 수 있습니다.
토목공사는 대부분 공사를 진행하는 초기공사로서 인프라가 부족한 상황이 많고, 중장비를 이용하여 작업을 하다보니 Management, 운전자 실수 등의 많은 사고 원인이 찾을 수 있습니다.
제가 생각하는 토목공사의 중요성은 Plan 입니다. 부족한 공사 인프라, 맨땅에 헤딩한다고 하죠!! 이렇게 시작하다보니 토목공사 담당자의 역할 및 능력이 매우 중요합니다. 물론 안전관리자의 역할이 뒷받침 되어야 하죠!
그 다음은 중장비 운전원의 안전의식입니다. 지중매설물이 파손, 자재 파손, 장비 전도 등의 원인이 될 수 있는 운전원의 실수를 사전에 막고자 경각심과 주의를 갖어야 합니다. 기술자는 충분한 토목공사 관련 정보를 습득 및 검토해야 하구요.
지금까지 제가 만난 토목공사 담당자분들은 유능하고 성실하고 세심한 분들이라, 행운이라고 생각합니다. 도로공사로 차량이 막힌다고 불평하지 마세요. 우리가 사용하는 지하철, 고속도로, 철도, 지하주차장 등 눈에 잘 보이지 않지만 모두 그분들의 노고로 만들어진 것들 입니다.
기초가 튼튼해야 모든게 제대로 서 있을 수 있죠!
감사합니다.
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